کد مطلب: 205003
تلاش دست هاي پشت پرده براي غالب کردن خودروهاي وارداتي به راننده هاي تاکسي/ سوار شدن بر مرکب هاي وارداتي به قيمت نابود شدن زندگي تاکسي دارها!
تاریخ انتشار : 1395/02/30 09:39:12
نمایش : 1167
تاکسي ران ها بايد به جاي خودرو هاي توليد داخل تصوير نشستن پشت رل ماشين هاي آخرين سيستم وارداتي را در روياي خود تخيل کنند چرا که اين بار صحبت از سمند و پژو نبود که حرف از هيونداي اکسنت و رنو فلورنت در ميان بود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ ماجرا بر مي گردد به چند ماه قبل از آغاز سال جديد. زماني که برخي مديران شرکت هاي خصوصي حمل و نقل عمومي تصميم بر تعويض خودروهاي تاکسي در سطح شهر کردند.تاکسي ران ها  پذيرفته بودند که اتومبيل هاي قبل از سال 88 از رده خارج محسوب مي شوند و بر اساس قانون بايد تبديل به احسن شوند و براي ثبت نام اتومبيل جديد اقدام کردند.در همان زمان بود که کاشف به عمل آمد بايد به جاي خودرو هاي توليد داخل تصوير نشستن پشت رل ماشين هاي آخرين سيستم وارداتي را در روياي خود تخيل کنند چرا که اين بار صحبت از سمند و پژو نبود که حرف از هيونداي اکسنت و رنو فلورنت در ميان بود.


اين مسئله از همان ابتدا موجب اعتراض بسياري از تاکسي دارها شد آن هم بعد از اين که متوجه آن شدند که شرايط دريافت اين اتومبيل ها بسيار پيچيده و عجيب و غريب است و از طرفي پيگيري هايشان اين مسئله را به اثبات رسانده بود که اين مدل از خودروي هيوندا با شرايط ايران همخواني ندارد و در بازار آزاد جزء کم فروش هاست.

شبح شبکه دلال هاي خودرو هاي وارداتي بر سر تاکسي ران ها
يکي از مسئولين اتومبيل هاي کرايه اي در ايستگاه راه آهن در اين باره به خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا مي گويد«چند روز بعد از اين که تاکسي دارها به دريافت هيونداي اکسنت اعتراض کردند گفتند که ما به جاي هيونداي اکسنت مي خواهيم به شما رنو فلورنت بدهيم. که اين موضوع تاکسي دارها را با حساسيت بيشتري مواجه کرد و پيگري هاي ما به آنجا رسيد که شبکه  و باندي که وارد کننده اين خودرو ها هستند در پشت اين پروژه قرار دارند.»


اين مقام مسئول ادامه مي دهد« نوشتن نامه و جمع کردن طومار توسط تاکسي ران ها و ارسال آن براي مسئولين امر با واکنش آن ها مواجه شد و آن ها اعلام کردند که مصرانه براي طرح تعويض تاکسي ها اقدام کرده و تا اين طرح به سرانجام نرسد از اقدام خودشان عقب نشيني نمي کنند.»


تب اين مسئله براي مدت زماني خوابيد تا جايي که تاکسي ران ها نسبت به منتفي شدن  اين طرح اطمينان به دست آورده بودند تا اين که به گفته يکي از تاکسيران ها « در جلسه اي با حضور مسئولين شهرداري ، مديريت راه آهن و تاکسيراني از هيونداي اکسنت زرد رنگي رو نمايي شد و عليرغم همه اعتراض ها تاکسيران ها فهميدند که موضوع جدي تر از آن است که آن ها فکر مي کنند.»

بالا بودن قيمت اقساط و ورشکستگي تاکسي ران ها
بسياري از تاکسيران ها درباره مشکلات اين طرح سخن مي گويند و عملي شدن اين طرح را به قيمت ورشکستگي و از کار افتادگي خود مي دانند.


رضا 64 ساله و تاکسيران در باره مضرات اين طرح مي گويد«مسئولين تاکسي راني مي خواهند با شرايط اجاره به شرط تمليک اين تاکسي ها را به ما غالب کنند.اين اتفاق شبيه اتفاقي است که سال ها قبل توسط يک سري از دلال ها در خيابان شهباز سابق يا همان هفده شهريور مي افتاد و افرادي با اجاره برخي تاکسي هاي گران قيمت به شرط تمليک بعد از مدتي که نمي توانستند از پس قسط ها بر آيند ناچارا تاکسي را به مالکش پس داده و زير بار بدهي و قرض مي ماندند و در نهايت از کار مي افتادند و خانه نشين مي شدند.»


تاکسي داران البته به قيمت اين اتومبيل ها هم اعتراض دارند.قيمتي که به نظرشان غير واقعي است.


مقام مسئول تاکسي داران ايستگاه راه آهن تهران در اين باره مي گويد«اين تاکسي ها دارد در مناطق آزاد با قيمت 30 ميليون تومان عرضه مي شود که البته آن جا هم مشتري ندارد چگونه مي شود که اين اتومبيل را بايد با قيمت بالغ بر 95 ميليون تومان به تاکسي دارها عرضه کنند.»


او مي افزايد«بر اساس آن چه که در قانون آمده است به ازاي هر يک تاکسي که از ناوگان خارج مي شود مي توان يک خودرو بدون ماليات و عوارض دريافت کرد.در حال حاضر مسئولان شهرداري اعلام کرده اند  که هجده ميليون تومان يارانه به تاکسي دارها بابت خريد تاکسي  95 ميليوني مي دهند.براي ما اين سوال پيش آمده در شرايطي که دولت و مجلس در پي رفع هدفمندي يارانه ها هستند شهرداري چگونه اين طرح را مطرح کرده است؟»

 

ايجاد مانع بر سر راه تاکسي ران ها ي معترض
يکي ديگر از تاکسي ران ها اذعان ميکند « در اين مدت که اين طرح خوابيده بوده آقايان در فکر ايجاد موانع قانوني بر سر راه تاکسي داران بوده اند.حتي بحث بر سر اين شده بود که  اگر شما نمي پذيرين ما مي خواهيم به تعداد ماشين هاي اين ايستگاه اضافه کنيم.ما با اين مسئله مشکلي نداريم اما آيا زير ساخت ها براي انجام اين کار وجود دارد؟ما امروز تکليف خودمان را نمي دانيم که اين خصومت است يا چيز ديگري است.»


يکي ديگر از تاکسيران ها مي گويد«در حال حاضر براي اين که ما را مجاب کنند به دريافت اين تاکسي ها جرايمي را براي ما در نظر گرفته اند که قانوني نيست به گونه اي که ما احساس مي کنيم اين اقدام مسئولين تاکسي راني  يک نوع کوبيدن بر طبل جنگ است.»


او مي افزايد«من را به دليل عدم استفاده از تاکسي متر تهديد به اخراج از محل کار کرده اند در حالي که عدم استفاده از تاکسي متر يک امتياز منفي به علاوه  10 هزار تومان جريمه نقدي است و بعد از تکرار بايد در شورايي بررسي شود و اين بهانه تراشي ها همه و همه به دليل اعتراض هاي ما به اين طرح است.»

حمايت از توليد داخلي بر اساس منويات رهبري
تاکسي ران ها البته توجه به منويات رهبري  و حمايت از توليد داخلي را يکي ديگر از دلايل اعتراض خود مي دانند.


حسن 54 ساله مي گويد«اگر قرار است يارانه اي بابت خريد خودروي خارجي بدهند مي توان با همين هجده ميليون تومان خودروي داخلي سوار شد که هم هزينه کمتري مي برد و هم قابليت هايي که يک مسافر به آن نياز دارد را داراست.»


او مي افزايد« اگر ماشيني که قرار است به عنوان تاکسي وارد ناوگان شود قيمتش زياد باشد مسلم است که کرايه تاکسي هم گران مي شود و مسافرها دنبال اين هستند که با قيمت ارزان تري از خدمات حمل و نقل استفاده کنند.مسئولان تاکسيراني مي گويند اين اتفاق براي آسايش مردم است اما ما به عنوان مردم مي دانيم که مردم بيشتر به آسايش خود فکر مي کنند.»


حسن اجباري کردن اين طرح و فشار مسئولين شرکتهاي قبيل باغ آسمان را وابسته به قدرت رانت خواران و دلالاني مي داند که سودهاي هنگفتي در پس اين معامله براي جيب هايشان در نظر گرفته اند.


او مي گويد«اين بهانه که تهران به عنوان ام القراي اسلام بايد ناوگان حمل و نقلي در خونر داشته باشد را نمي توانيم به عنوان دغدغه رفاه و آسايش مردم بپذيريم و در ضمن ما هم جزو مردميم و خودما هم بايد در يک رفاه به سر ببريم.ما مي خواهيم از توليد داخلي حمايت کنيم و معتقديم استفاده از توليد داخلي هم به نفع خود ما و هم به نفع مسافران است.»


در حالي که بسياري از تاکسي دار ها در نگراني از دست دادن شغلشان به سر مي برند ، پيگيري هاي خبرنگار دانا از مسئولين مربوطه در تاکسي راني و شرکت باغ آسمان هم چنان بي نتيجه مانده و مسئولين امر هنوز پاسخي درباره علت اجراي اين طرح و چگونگي ساز و کار تبديل تاکسي ها نداده اند.


انتهاي پيام/بخ

گزارش از علي بخشي

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html